Hopp til hovedinnholdet

Inkludering i et flerkulturelt samfunn

Ung i Skedsmo: Kartlegging av sosial og kulturell tilhørighet

Rapporten inneholder:

  • Forord
  • Innledning
  • Kartleggingsprosess, metode og organisering
    • Bakgrunn for kartleggingen
    • HKH-metoden
    • Deltakelse/organisering
    • Målsetting med kartleggingen
  • Kartleggingsprosessen, metode og kilder
    • Forberedende arbeid
    • Innledende konsultasjon
    • Fokusgruppeintervjuer
    • Intervju med nøkkelinformanter
    • Oppsummering
    • Avsluttende konsultasjon.
  • Skedsmo kommune – aktuell bakgrunnsinformasjon
    • Kommunens innbyggere
    • Pågående innsats
    • Skolen som arena
  • Hva forteller kartleggingsmaterialet?
    • Teorigrunnlag ved analysering av funn
    • Generell info fra kartleggingen
    • Hva påvirker ungdoms valgmuligheter og inkludering i et flerkulturelt samfunn?
  • Framtidig satsing og forslag til handlingsplan

Noen definisjoner
Oppsummering

Last ned rapporten (pdf)

Bakgrunn

Skedsmo kommune gjennomførte siste Ungdataundersøkelse i 2016. Til sammen 2 766 ungdommer fra syv ungdomsskoler og to videregående skoler svarte. Dette ga en svarprosent på 92 for ungdomstrinnet og 57 for videregående skole.

Skedsmo kommune valgte denne gangen å gi elevene spørsmål fra en helt ny modul kalt politikk og samfunn. Spørsmålene omhandlet ungdommens syn på bruk av vold for å oppnå endringer i samfunnet og deres meninger omkring deltakelse i krigen i Syria.
 
I all hovedsak ga Ungdataundersøkelsen tilbakemelding om at våre ungdommer trives godt og lykkes med det meste, men at det må arbeides videre med å styrke ungdommens psykiske helse. I tillegg skapte svarene vi fikk på spørsmålene om vold og krigen i Syria, nysgjerrighet og behov for å vite mer.

Fra tidligere hadde kommunen behov for å se nærmere på forskjellige problemstillinger angående inkludering som har vært reist av ansatte i ungdomsskolen.