Adressering
Adresse generelt
Om offisielle adresser
En adresse består av:
• Et gatenavn
• Et gatenummer og eventuelt bokstav
• Et bolignummer (bruksenhetsnummer). For adresser med kun en bolig sendes det ikke ut adressemerker/bolignummermerker. (Leilighetsnummer du eventuelt har fått av utbygger er som regel ikke det samme som bolignummer)
• For gårdsbruk kan det også være aktuelt med gårdsnavnet som del av adressen (adressetilleggsnavn)
Får jeg ny adresse?
Adressering blir vurdert samtidig som byggesaksvedtaket blir ført i matrikkelen. Hvis det er behov for ny eller endret adresse vil det skje etter at du har fått vedtak om byggetillatelse.
Omadressering kan også være et resultat av bygningsendringer i nabolaget.
Kan jeg bytte adresse?
Dersom det stadig er feilleveranser eller taxi og lignende ikke finner frem, tar du kontakt med oss, så vurderer vi hva som kan gjøres.
Adressene registreres i Matrikkelen med koordinater. Koordinatene benyttes av brann- og redningsetatene (og andre som bruker GPS) for å finne frem. Derfor kan man ikke ”lage seg” egne adresser. Disse vil ikke finnes i noe register og man vil få problemer med postombæring, flyttemelding, uttrykninger med mer.
Etter Matrikkelforskriften skal man ha adresse til den veien eller gata man har adkomst fra.